keskiviikko 20. huhtikuuta 2011

Lukutaidoton

Olen lukutaidoton.

En ole eroni jälkeen, puoleentoista vuoteen pystynyt keskittymään yhteenkään kirjaan. Ainuttakaan en ole saanut luettua 18 sivua enempää. Tämä jos mikä on surullista. Entisessä elämässäni luin pari kirjaa viikossa.

Surullista siksi, että minä kuulun mahtavaan lukupiiriin. Meillä on ystäväni, teatterintekijä-älykkö Niinan kanssa sauvakävelylukupiiri, ja se on nyt seisonut telakalla vain siitä yksinkertaisesta syystä, että en ole enää pystynyt lukemaan.

Tietenkin olen miettinyt tähän syitä.
Helposti löytyy helppoja syitä: aikaa ei yh:lla ole, illalla olen ollut niin väsynyt, etten ole jaksanut edes pitää kirjaa kädessäni, mielenkiintoisia kirjoja ei ole löytynyt. Blaablaablaa.
Oikeasti luulen, että en uskalla lukea. Lukeminen pistää ajatukset liikkeelle.
En ehkä osaa vielä olla ja elää uutta elämääni ja uutta itseäni; en tiedä miten koen ja tunnen asioita, joita kirjoissa saattaa kohdata. Kaikki on kuitenkin niin eri lailla kuin ennen.

Minulla on sivistynyt ja lukutaitoinen miesystävä. Toiveeni on, että lukisimme yhdessä saman kirjan ja sitten siitä punaviinin ääressä keskustelisimme. Yksi hyvä yritys oli, Juha Itkosen Seitsemän oli molemmilla yöpöydällä. IKJ luki sen, minä en pystynyt. Ihan hirveätä. En kertakaikkiaan osaa enää lukea.

Mikä neuvoksi?

2 kommenttia:

GreenWoman kirjoitti...

Mulla vähän samaa, luen todella paljon vähemmän nykyisin kuin ennen. Toisaalta saatan yhtäkkiä ahmia jotain mikä esimerkiksi liittyy eroon tai hauskanpitoon. Eron jälkeen luin avioeroista kaiken mahdollisen, aluksi tietokirjat, sitten romskut ja sitten tilasin lisää jenkeistä kun siellähän niitä hei riittää :) Mä pystyn lukemaan vaan, jos koen että kirjalla on mulle jotain annettavaa, jotain uutta, inspiroivaa. Olen meinnannut tikahtua nauruun noiden kevyiden, mutta älykkäiden Chelsea Handlerin kirjojen kanssa. Gilbertin Eat, pray, love oli myös hieno, erityisesti se alku. Ehkä sun tarvii löytää vaan jotain uutta, sellaista sun nykyminään sopivaa lukemista.

Heidi kirjoitti...

Olinpa monta päivää lukematta! Noh, olipahan enemmän luettavaa! Sts.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...